ساختار خانواده و نظام خویشاوندی ایلات و عشایربا تاکید بر ایل قشقایی فارس(نگرش مردم شناختی)
وحید رشیدوش-یعقوب شربتیان
چکیده:
ایلات و عشایر ساکن در ایران با بر خورداری از شیوه های کوچ نشینی و اقتصاد شبانی، ساختار اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی منحصر بفردی را دارا است. اما با توجه به تغییراتی که بخصوص در حوزه ساختارخانواده در سال های اخیر در زندگی مردمان این مرز و بوم پدید آمده است ایلات و عشایر نیز با سرعتی که در طول تاریخ کمتر با آن روبرو بودهاند. در تغییر و تحولاند. هدف از این تحقیق نگرش مردم شناختی به ساختار خانواده و نظام خویشاوندی ایلات و عشایربا تاکید بر ایل قشقایی فارس و تغییر و تحولات پدید آمده در آن است. این پژوهش به لحاظ کاربرد از نوع بنیادین و به لحاظ ماهیت کیفی بوده و از منظر عمق،ژرفانگر است. رویكرد این تحقیق، توصیفی – تحلیلی است. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از روشهای اسنادی همچنین مصاحبه و مشاهده استفاده شده و چار چوب این تحقیق را مکتب ساختی- کارکردی بخود اختصاص داده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است ایل قشقایی، در مرحله گذار از سبك زندگی سنتی به سبك زندگی نوین قرار دارند، و با برخورداری از دستاوردهای فناورانه دنیای مدرن، زندگی جدیدی را تجربه می كنند. بطوركلی نسل فعلی ایل قشقایی، سبك زندگی متفاوتی نسبت به نسل اول و دوم انتخاب كرده اند؛ بگونه ای كه ساختار فرهنگی-اجتماعی آنان بویژه درروابط و مناسبات اجتماعی و فرهنگی، شیوه پوششی و آرایشی، الگوی گذران اوقات فراغت و همچنین ساختار و نظام خانواده آنان در نسل سوم متفاوت از دو نسل دیگر است.
کلید واژه ها: مردم شناختی، ایلات و عشایر،نظام خانواده و خویشاوندی، عشایر قشقایی، استان فارس
احساس منفی: تئوری «جنبهی تاریک» زنجیرههای آیینهای تعاملی
دیوید بوینز و سارا لوری-مترجم: حمیرا حاجی محمدکاظمی
چکیده:
تئوری راندال کالینز درباره زنجیرههای آیینهای تعاملی بطور وسیع نقل قول شده است، ولی جزئیات تئوری بسیار کمی از آن بیان شده است. یکی
از دلایل گسترش نسبتا کم این تئوری، مفهوم توسعه نیافتهی انرژی عاطفی است. این مقاله درباره احساس مرتبط با تجربههای ناخوشایند پویا توضیح میدهد. همچنین این پرسش را مطرح میکند که آیا احساسات منفی باعث ایجاد نوعی احساس متفاوت از احساسات مثبت میگردد؟ این تجزیه و تحلیل با دنبال کردن تئوری توسعه آیینهای تعاملی آغاز شده و موضوعات اصلی بطور خلاصه بیان شدند. سپس به سمت مفهوم سازی قدرت احساس حرکت کرده و هر دو بعد مثبت و منفی آن را توصیف میکند. شش موضوع به بیان دینامیک اصلی احساس منفی میپردازد. نقش گروهها در شکلگیری احساس مثبت و منفی، و همچنین این مسئله که این انرژیها منابع چشمگیر انگیزه جامعهشناختی هستند، در نظر گرفته شده است.
بررسی عوامل موثر بر توسعه آموزش الکترونیکی در مناطق مرزی از دیدگاه معلمان و مدیران آموزشی(مورد مطالعه؛ مناطق مرزی شهرستان بانه )
نسیم عبداله زاده
چکیده :
آموزش الکترونیکی به دلیل برخورداری از امکانات وسیع فنّاوری روز و فارغ بودن از محدودیتهای زمان و مکان راهحل خوبی برای بسیاری از مشکلات آموزش سنتی به ویژه برای مناطق کمتر برخوردار میباشد. بنابراین این پژوهش به عوامل موثر بر توسعه آموزش الکترونیکی در مناطق مرزی شهرستان بانه پرداخته است. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش اجراء توصیفی ـ پیمایشی است. جامعهی آماری این تحقیق شامل معلمان و مدیران آموزشی دبیرستان های دهستان های آلوت و ننور شهرستان بانه میباشد که با توجه به مشخص نبودن حجم جامعه تعداد ٧٠ نفر از طریق روش نمونهگیری تصادفی ساده به عنوان نمونهی مورد تحقیق انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از دو روش کتابخانه های و میدانی (پرسشنامهی ٣٠ گویهای) استفاده شده است.نتایج آمار استنباطی نشان داد که گویه زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری با میانگین ٢١.٤٣بیشترین درصد را داراست و شیوهی ارزیابی فراگیران با میانگین ١٦.١٧ کمترین درصد را به خود اختصاص داده است. این امر نشان میدهد که توسعه زیرساختهای سختافزای و نرم افزاری مهمترین اولویت توسعه آموزش الکترونیکی در مناطق مرزی است.. همچنین نتایج نشان داد که مردان با میانگین ١١٠.٣٣ بیشتر از زنان گرایش به آموزش الکترونیکی داشتهاند و دسترسی به این آموزش را برای مردان راحتتر و سریعتر در نظر گرفتند.
کلیدواژه ها: آموزش الکترونیکی،مناطق مرزی، زیرساخت های سخت افزای و نرم افزاری، شهرستان بانه