اصول اخلاقی انتشار مقاله در مجله جامعه شناسی کاربردی و پژوهشهای اجتماعی

 

اخلاق در انتشار مقاله
نویسنده می بایست تمام اصول اخلاقی در زمینه چاپ و نشر را دانسته و به آن متعهد باشد. اصول اخلاقی و منشور اخلاق در تولید محصولات علمی اصولی تعریف شده است و در صورت عدم پایبندی نویسنده/ نویسندگان، این مجله هر گونه اقدام حقوقی ملی و بین المللی را حق خود می داند. ارسال مقاله توسط نویسنده/نویسندگان به منزله دانستن و تبعیت از این حقوق می باشد. مقالات ارسالی باید در زمینه­ تخصصی فصلنامه و حاصل کار پژوهشی نویسنده/ نویسندگان باشد.
  • علاوه بر قرار گرفتن موضوع مقاله در زمینه تخصصی نشریه، مقالات یا بخشی از آن نباید در هیچ مجله‌ای در داخل یا خارج از کشور به طور هم ‌زمان در جریال داوری و یا چاپ باشد. مقالات ارائه شده به صورت خلاصه مقاله در کنگره ها، سمپوزیوم ها، سمینارهای داخلی و خارجی که چاپ و منتشر شده باشد، می‌تواند در قالب مقاله کامل ارائه شوند.
  • نشریه در رد یا قبول، ویرایش، تلخیص یا اصلاح مقاله­ های دریافتی آزاد است.
  • صحت محتوای مقالات به عهده نویسنده‌ مسوول مکاتبات است و چاپ مقاله به معنی تأیید مطالب آن از سوی نشریه نیست.
  • اصل مقاله‌های رد شده یا انصراف داده شده پس از یکماه از آرشیو نشریه خارج خواهد شد و نشریه هیچگونه مسؤلیتی در قبال آن نخواهد داشت.
  • در صورت استفاده از مطالب دیگران، منبع مورد نظر با شماره و اطلاعات کامل منبع مذکور ارجاع داده شود در غیر اینصورت سرقت ادبی محسوب می گردد.
  • مقالات ارسالی نباید در هیچ نشریه دیگری به چاپ رسیده باشد، به همین دلیل تکمیل فرم‌ تعهدنامه نویسنده مبنی بر عدم ارسال مقاله برای سایر نشریات به منظور چاپ یا داوری، در زمان ثبت نام و ارسال مقاله الزامی است.
  • مقاله داوری و تایید شده تا زمان انتشار به عنوان امانت نزد دفتر نشریه خواهد بود.
  • مقالات ترجمه مطالب مرتبط با موضوع نشریه و مربوط به سه سال اخیر با ارسال فایل اصلی قابل پذیرش است.
  • مقالات در خصوص نقد و بررسی آثار مرتبط با موضوع نشریه قابل پذیرش است.
تصمیم‌گیری منصفانه درباره مقالات
تصمیم گیری درباره مقالات در هر مرحله ای بدون توجه به نژاد، جنسیت، گرایش جنسی، باورهای مذهبی، قومی، شهروندی، و یا فلسفه سیاسی نویسندگان انجام خواهد شد.
وظایف نویسندگان
ارائه مقالات علمی و استاندارد: نویسندگان می بایست مقالات را به صورت علمی و منسجم، مطابق استاندارد نشریات آماده کنند. روش به کار رفته در مقاله با دقت و عینی انجام گرفته و داده ها به صورت صحیح گزارش شود. از طریق ارجاع دهی کامل، حقوق سایر اشخاص در مقاله رعایت شود. از ابراز موضوعات حساس و غیراخلاقی، سلیقه ای و شخصی، نژادی و مذهبی و اطلاعات جعلی و نادرست و ترجمه از آثار دیگران بدون ذکر عنوان در مقاله خودداری شود.
ارائه داده های خام در صورت نیاز: از نویسنده  خواسته میشود در صورت نیاز داده های خام، مصاحبه‌ها و یا پرسشنامه ها و سایر ابزار به کار رفته در تحقیق را ارائه و معرفی نماید. دسترسی عمومی به این اطلاعات به بهبود کار مقالات کمک می نماید.
اصالت مقاله ارائه شده: مقالات ارائه شده توسط نویسندگان می بایست کار خود نویسنده ارائه کننده مقاله بوده و هر گونه استفاده از تحقیقات سایر افراد با ذکر منبع در مقاله آورده شود.
عدم انتشار همزمان یک مقاله و یا مقاله پذیرش و چاپ شده قبلی: ارائه همزمان یک مقاله به چند نشریه و یا مقالات منتشر شده و یا پذیرش شده به سایر نشریات خلاف قوانین نشریه است.
ذکر ارجاع‌دهی مناسب: ارجاع دهی شامل ذکر کلیه کتاب ها، نشریات و پایگاه های اینترنتی و سایر تحقیقات اشخاص در بخش منابع مقاله است.
معرفی نمودن نویسنده مسئول و همکاران در مقاله و دقت در عدم وجود اسامی غیرمرتبطر
فرد مسئول مقاله: کسی است که در تهیه، آماده سازی، طراحی و اجرای مقاله سهم عمده را به عهده داشته است و سایر نویسندگان نیز به عنوان همکار در مقاله ذکر می شوند و نویسنده مسئول مقاله می بایست نسبت به وجود نام و اطلاعات تمامی نویسندگان و عدم وجود نامی غیر از نویسندگان مقاله اطمینان حاصل کند. همچنین کلیه نویسندگان مقاله را مطالعه و نسبت به ارائه آن به توافق رسیده باشند.
اعلام وجود خطاهای اساسی در مقالات؛ نویسنده در هر زمانی که متوجه هر گونه خطا و بی‌دقتی در مقاله خود شود نشریه را در جریان آن قرار داده، نسبت به اصلاح آن اقدام و یا مقاله را باز پس گیرد.
اظهار و تأیید ارسال مقاله: ارسال مقاله به نشریه نشان دهنده آن است که نویسنده اذعان دارد مقاله در هیچ مرجع دیگری انتشار نیافته است (مگر بخشی از پایان نامه و یا چکیده در نهادهای دانشگاهی).
همچنین تمامی نویسندگاه از چاپ و جایگاهشان در مقاله با اطلاع و رضایتمند می باشند. همچنین ارسال این مقاله به منزله آن است که موسسه و یا پشتیبان مالی و یا مکانی تحقیق رضایت خود را از انتشار تحقیق به نویسنده مسؤل اعلام داشته است. همچنین نویسنده متعهد می شود که در حین فرآیند بررسی و یا قبول مقاله، این مقاله و یا مقاله ای با نتایج مشابه به زبان فارسی و یا انگلیسی و یا هر زبان دیگری را به هیچ مرجع انتشاری دیگر ارسال نمی دارد. در غیر این صورت نشریه هرگونه حق شکایت را برای خود محفوظ می داند. نویسنده می بایست متعهد باشد که هیچ منبع و یا مطلبی و یا داده ای را بدون ارائه و ذکر منبع در مقاله قرار نداده و در مورد منابع ذکر شده از مبدا اصلی کسب اجازه قانونی انجام پذیرفته است.
رعایت اخلاق علمی نشر: به منظور جلوگیری از بروز تخلفات علمی، نشریه از سامانه همیاب جهت شناسایی مشابهت‌های متنی موجود میان مقالات علمی منتشر شده استفاده خواهد کرد و مقالاتی که اخلاق علمی نشر را رعایت نمی‌کنند از فرآیند انتشار خارج می‌کند.
فرایند پذیرش مقالات:
مقالات بعد از دریافت، نشریه بررسی و در صورت تایید از لحاظ تنظیم بودن مقاله براساس فرمت فصلنامه (راهنمای نویسندگان) در جلسه هیات تحریریه مطرح و بررسی می گردد. چنانچه مقاله در قالب اهداف فصلنامه تشخیص داده شود برای داوران تعیین شده در اسرع زمان ارسال می گردد. در این فرآیند بررسی، هم نویسندگان و هم داوران برای یکدیگر ناشناس هستند.
پس بعد از اخذ نتایج داوری، ایمیل ارزیابی مقاله به نویسنده مسئول ارسال شده و در عرض دو هفته باید موارد را برطرف و دوباره بارگذاری نمایید. چنانچه موارد ارزیابی اعمال شده باشد و نشریه تایید نمایید، مقاله جهت ارایه پذیرش در جلسه هیات تحریریه مطرح و در اسرع زمان گواهی پذیرش مقاله ارایه می گردد.